streda 6. septembra 2017

.zoznámte sa so Selen

Selen Kokoglu je dvadsaťštyri ročné dievča pochádzajúce z Turecka, z veľkej rodiny. Jej mama je pomerne silno veriaca moslimka.

Otec, ktorý vážne ochorel a zomrel pred štyrmi rokmi, bol veriacim tiež. So súrodencami, mladšou generáciou, je to iné.

Traja Selenini bratia a dve sestry berú náboženstvo s nadhľadom. Jeden z bratov, muzikant, je stopercentným ateistom. Najstaršia sestra sa považuje za veriacu, nie však takú radikálnu ako staršia generácia. Korán ženám prikazuje zahaľovať si vlasy a tvár šatkou, Selen v toto prikázanie neverí. V Istanbule, kde mladá Turkyňa žije, sa zahaľuje asi päťdesiat percent žien. Nikto z okolia ju však za to neodcudzuje. Len pre malú hŕstku dievčat je neprijateľné nosiť sukňu a na tvári make-up.

Korán číta pre otca

Selen ako študentka psychológie žije v Istanbule na univerzitnom internáte. Jej minuloročná spolubývajúca bola konzervatívna moslimka a šatku nosila. Vychádzali však spolu veľmi dobre, pozerala sa na Selen ako na kohokoľvek iného. Boli dobrými priateľkami. Spolubývajúca sa modlila päťkrát denne, ako Korán prikazuje.

Selen sa modlí len počas Ramadánu a občas na pamiatku svojho zosnulého otca. Číta pre neho Korán. 

Selen si s ním bola veľmi blízka. Pred smrťou jej povedal, že si má budúceho priateľa vybrať podľa srdca, nie podľa náboženstva. Tým sa mladé dievča aj riadi. Rodina ju do ničoho netlačí, jej náboženstvo, priatelia či partner sú jej voľbou.


Moslim s moslimom, Poliak s Poliakom?

Selenin najmladší brat sa nedávno oženil s Ruskou, ktorá verí v pravoslávnu cirkev. Stretli sa na letnej dovolenke v Antalyi. . Kokogluovci prijali Oxanu ako svoju, bez jedinej námietky. Selen si na výmennom pobyte vo Varšave našla priateľa, Poliaka. Jej súrodenci tento fakt prijali rovnako otvorene, ako ruskú ženu najmladšieho brata. Mama mala spočiatku isté pochybnosti, nie je to však pre ňu veľkým problémom. Selen je smutná kvôli reakcii jej tureckých kamarátov. Práve oni jej hovoria, že by si mala nájsť priateľa moslima. Selen to naozaj sklamalo: „Moji priatelia by mali byť šťastní, keď sa ja usmievam.“ Podobné to bolo aj s kamarátmi jej poľského priateľa. Nepáčilo sa im, že Selen pochádza z moslimskej rodiny a trvali na tom, aby si ich kamarát našiel poľské dievča. Krôčik po krôčiku však charizmatickú mladú slečnu spoznávajú a ich názor sa pomaly mení.


Stretla sa s rasizmom

Varšava je pre Selen prvou skúsenosťou života v zahraničí. Predtým, ako sem prišla, sa trocha obávala. Krásne dievča s tmavou pokožkou, čiernymi vlasmi a čiernymi očami môže vzbudiť pozornosť. Najmä v krajinách, kde mediálne stereotypy stále prevyšujú zdravý rozum. Obavy sa tak trocha aj naplnili.

Všimla si, že sa na ňu ľudia v autobuse zvláštne pozerajú. 

Raz započula, ako o nej nepekne hovoria v obchode. Keď sa jej pýtajú hlúpe otázky o jej náboženstve či pôvode, nehnevá ju to. Stále verí, že jej stretnutia s ľuďmi ich názory zmenia a odporúča im, aby si naštudovali o islame a jej krajine viac.


Teroristka

 „Oni si myslia, že sme teroristi,“ keď spoznáte Selen, táto jej veta sa vám zdá ako zlý vtip. Večný úsmev na tvári, veľké dobrácke oči a veselá nálada však týchto ľudí musia za krátku chvíľu presvedčiť o opaku. Rovnako ako mňa. Selen a jej kamarátka Rana boli prvé dievčatá, ktoré som na svojom výmennom pobyte spoznala. Prihovorili sa mi práve vtedy, keď som to najviac potrebovala. Do Poľska som totiž prišla úplne sama. Od prvého dňa sa stretávame dodnes, plánujeme spoločnú návštevu Bratislavy aj Instanbulu. Selen mi už utrela nejednu slzu z tváre a krízový telefonát o polnoci v jej prípade nie je prázdnym sľubom. Musím sa priznať, že stereotypom som zo začiatku prepadla aj ja a mala som predsudky voči ľuďom z Turecka, ktorých bolo vo Varšave veľa. Selen Kokoglu je však tým najláskavejším človekom, ktorého som tam stretla. 



Hany.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára